Rehti liiketoiminta

Rehti liiketoiminta tarkoittaa meille vastuullista toimintaa asiakkaita, työntekijöitä, sijoittajia sekä muita sidosryhmiä kohtaan. Noudatamme kaikessa toiminnassamme relevantteja lainsäädännöllisiä vaatimuksia ja hyvää hallinnointitapaa, ja usein teemme enemmän kuin laki edellyttää. Vastuullisuustyössämme meitä ohjaavat Tokmanni Groupin arvot ja eettiset toimintaohjeet. 


Tokmanni-konserni teki vuonna 2023 useita yritysostoja ja on siksi siirtymävaiheessa Dollarstoren, Big Dollarin sekä Click Shoes- ja Shoe House -liiketoimintojen ottamiseksi mukaan vastuullisuustavoitteiden asetantaan ja kestävyysraportointiin. Tokmanni-konserni koostuu Tokmanni- ja Dollarstore-segmenteistä. Tokmanni-segmentti sisältää Tokmanni-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälät sekä Tokmannin ja Click Shoesin verkkokaupat. Kun viitataan Shoe House- ja Click Shoes -kauppaketjuihin, Shoe House -nimi kattaa molemmat kenkäkauppaketjut, ellei toisin mainita. Dollarstore-segmentti muodostuu Dollarstore- ja Big Dollar -myymälöistä. Suurin osa vuoden 2023 vastuullisuustavoitteista kattaa Tokmanni-segmentin. Vuoden 2024 vastuullisuustavoitteet on asetettu pääosin koko konsernille. Tokmanni-konsernin vastuullisuustyötä käsitellään laajemmin vastuullisuusraportissa.

Tokmannin saavutukset ja haasteet 2023

Saavutettu

  • • Ilmoituskanavaan tulleet ilmoitukset käsitellään asianmukaisesti.
  • • Tokmannilla ei ole yhtään korruptiotapausta.
  • • Tokmanni ei saa huomautuksia viranomaisilta markkinointiin liittyen.
  • • Tokmannilla ei ole ympäristölakeja ja -määräyksiä rikkovia tapauksia.
  • • Tokmannilla ei ole sosiaali- ja talouselämän lakeja ja määräyksiä rikkovia tapauksia.
  • • Tokmannilla ei ole yksityisyyden suojan loukkauksia.

Osittain saavutettu

  • • -

Haasteet (ei saavutettu)

  • • -

Tavoitteet Tokmanni-konsernissa vuonna 2024


    Hyvä hallintotapa:

  • Konsernilla ei ole yhtään ympäristölakeja ja -määräyksiä rikkovia tapauksia
  • Konsernin vastuullisuusriskiarviointi on tehty, ml. konsernitasoinen riskien arviointi -prosessin integrointi 
  • Testivarmennus ja kuiluanalyysi konsernin vuoden 2023 kestävyysraportille tehty
  • Valmistelut tehty CSRD-vaatimusten mukaista konserniraportointia varten
  • Määritellään konsernitasoinen vastuullisuusohjelma seuraavaa strategiajaksoa varten

  • Kuluttajat ja loppukäyttäjät:

  • Konserni ei saa viranomaishuomautuksia markkinointiin
  • Ei yksityisyyden suojan loukkauksia konsernissa

Eettiset toimintaohjeet

Jokaisella työntekijällämme on samat pelisäännöt. Eettinen toimintaohjeistus ohjaa henkilöstämme muun muassa kohtelemaan kaikkia tasa-arvoisesti ja syrjimättä. Toimintaohjeet koostuvat eettisestä toimintaohjeesta sekä sitä täydentävistä periaatteista, politiikoista ja ohjeista.

Henkilöstöämme ohjaavat muun muassa seuraavat pelisäännöt:

  • Kohtelemme kaikkia tasa-arvoisesti ja syrjimättä
  • Minimoimme työtapaturmat
  • Noudatamme lakia
  • Emme lahjo
  • Suojaamme liikesalaisuudet ja yhtiön omaisuuden
  • Kunnioitamme yksityisyyden suojaa
  • Tuemme reilua kilpailua
  • Minimoimme ympäristövaikutukset
  • Vaadimme, että tuotteet on valmistettu eettisesti
  • Viestimme läpinäkyvästi ja luotettavasti
  • Markkinoimme hyvän tavan mukaisesti eri kohderyhmät huomioon ottaen


Lue lisää eettisestä toimintaohjeestamme

Viestimme vastuullisuudesta fiksusti

Me Tokmanni-konsernissa pyrimme viestimään vastuullisuustyöstämme ymmärrettävästi, johdonmukaisesti ja luotettavasti, vilpittömästi ja liioittelematta.

Arvostamme sidosryhmiemme kiinnostusta vastuullisuutta kohtaan sekä halukkuutta jakaa ideoitaan konsernimme ja toimintamme kehittämiseksi. Esimerkiksi kyselyt, media- ja sosiaalisen median seuranta sekä arkiset keskustelut auttavat ymmärtämään sidosryhmiemme näkemyksiä. Vastuullisuutta koskevassa viestinnässämme keskitymme paitsi kykyymme yhdistää alhaiset hintamme vastuulliseen hankintaan liittyviin odotuksiin, vaatimuksiin ja politiikkaan, mutta myös sosiaaliseen vastuuseen.

Vuonna 2023 Tokmanni-myymäläketjumme jakoi tietoa muun muassa vastuullisesta hankinnasta, ilmastotyöstä, ruokahävikistä, ikärajavalvottavien tuotteiden myynnin valvonnasta sekä halpakauppaketjusta työpaikkana ja vastuullisena nuorten työnantajana. Tokmanni-halpakauppaketjumme osallistui myös useisiin Kaupan liiton ja Päivittäistavarakauppa ry:n kampanjoihin sekä jatkoi muun muassa MIELI Suomen Mielenterveys ry:n, John Nurmisen Säätiön ja Hurstinapu ry:n merkityksellisen työn tukemista.

Dollarstore-halpakauppaketjumme on tehnyt pitkäaikaista yhteistyötä Tulholman kaupunkilähetyksen (Stockholms Stadsmission) kanssa. Yhteistyömme myötä Dollarstore-halpakauppaketjumme lahjoittaa järjestölle tuotenäytteitä myytäväksi. Tukholman kaupunkilähetys saa myynnistä kertyneet tuotot toimintaansa varten. Järjestö auttaa haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä esimerkiksi taistelemalla syrjäytymistä ja asunnottomuutta vastaan sekä tukemalla ihmisiä vaikeissa elämäntilanteissa.

Vastuullisuusviestinnässämme keskitymme erityisesti digitaalisiin kanaviin. Sidosryhmämme saavat olennaista tietoa vastuullisuustyöstämme myös esimerkiksi henkilöstöltämme, markkinointimateriaaleistamme ja myymälöistämme. Lisäksi Tokmanni-myymäläketjumme kanta-asiakasohjelmalla, Tokmanni Klubilla, on yhä tärkeämpi rooli asiakasviestinnässämme. Esimerkiksi vuonna 2023 lanseerasimme Tokmanni-mobiilisovelluksen Tokmanni-halpakauppaketjullemme. Sisäisesti konsernissamme hyödynnetään muun muassa intranetiä, sisäistä sosiaalisen median kanavaa, henkilöstölehteä, mobiilisovellusta ja erilaisia tiedotteita. Nämä kanavat vaihtelevat myymäläketjuittain.


Tokmanni-konsernillamme on selkeät tavoitteet vastuulliselle viestinnälle

Noudatamme hyviä markkinointikäytäntöjä ja haluamme auttaa pohjoismaisia asiakkaitamme tekemään perusteltuja ostopäätöksiä esimerkiksi tarjoamalla asiaankuuluvaa tuotetietoa. Samalla erotumme tekemällä vaikuttavaa, mieleenpainuvaa ja usein hupaisaa markkinointia.

Pyrimme välttämään sitä, että Tokmanni-konsernimme ja sen kauppaketjujen markkinointia käsiteltäisiin Mainonnan eettisen neuvoston tai Tanskan tai Ruotsin kuluttaja-asiamiehen (Reklamombudsmannen ja Forbrugerombudsmanden) toimesta. Suomessa ja Tanskassa saavutimme tämän tavoitteen vuonna 2023. Ruotsissa kolme henkilöä raportoi Dollarstore-halpakauppaketjumme vuoden 2023 viikkojen 39 ja 41 markkinointikampanjasta "Welcome to hell" mainontaa käsittelevälle kuluttaja-asiamiehelle ja sen neuvostolle (Reklamombudsmannen ja Reklamombudsmannens Opinionsnämd). Näiden ilmiantojen perusteella arvioitiin, tulisiko kampanjaa pitää syrjivänä niitä ihmisiä kohtaan, jotka noudattavat uskontoa, jossa helvetillä on tietty merkitys. Käsittelyn lopputulemana ruotsalainen itsesääntelyorganisaatio arvioi, ettei kampanja ollut loukkaava eikä se siten ollut Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen artiklan 1 (Article 1 of the International Chamber of Commerce’s Code of Advertising and Commercial Communications) vastainen. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernimme ei raportoinut muita markkinointiin liittyviä, raportoitavia lainsäädännön tai vapaaehtoisten periaatteiden rikkomuksia.

Suomessa konsernimme myymälät saivat vuonna 2023 yhteensä 13 huomautusta aluehallintovirastoilta ja terveys- ja hygieniatarkastajilta (2022: 6). Huomautukset koskivat hintamerkintöjä tai paljousalennuksia alkoholituotteissa, alkoholi- ja tupakkatuotteiden myyntiin liittyviä dokumentteja, vaakojen varmennuksia, tupakkatuotteiden myyntipisteitä ja esittelyjä sekä nikotiinikorvaustuotteiden esittelyjä.  Yksikään näistä huomautuksista ei johtanut sakkoon tai viralliseen varoitukseen. 

Mukana tekemässä ikärajavalvontaa

Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyrityset muistuttavat kaikkia kaupan ikärajavalvonnan pelisäännöistä. Pidämme aihetta erittäin tärkeänä ja kannustamme kaikkia tutustumaan ikärajavalvonnan ohjeistuksiin ja noudattamaan niitä.

Yksityisyyden suoja

Noudatamme kaikkia lain vaatimuksia yksityisyyden suojasta. Muun muassa jokaisen tokmannilaisen velvollisuuksiin kuuluu suorittaa pakollinen verkkokurssi tietosuojakäytännöistä.

Esimerkiksi Tokmanni-halpakauppaketjumme asiakasrekisteri sisältää asiakkaidemme verkkosivuillemme tai Tokmanni Klubi -kanta-asiakasohjelmaamme jättämiä tietoja. Rekisteridata on asianmukaisesti suojattu. Vain työntekijöillämme, joiden tehtäviin kuuluu asiakasdatan käsittely, on valtuudet järjestelmään.


Katso lisää Tokmannin tietosuojapolitiikasta
 rekisteriselosteesta

Tokmanni ja KEUSOTEn päiväaikaisen toiminnan yksiköt ovat tarjonneet päivätoimintaa erityistä tukea tarvitseville

Tokmanni on tukenut Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen, KEUSOTEn, vammaispalveluiden toimintaa. Päiväaikaisen toiminnan yksiköt ja Tokmanni ovat tarjonneet erityistä tukea tarvitseville henkilöille työ- ja päivätoimintaa sekä tuettua työtä. Vuoden 2023 syys-marraskuussa tiimit ovat koonneet Tokmannin elintarvikkeita ja kodin tuotteita sisältäviä joulupakkauksia.

Kuva: KEUSOTE

Tokmanni ja KEUSOTEn päiväaikaisen toiminnan yksiköt ovat tarjonneet päivätoimintaa erityistä tukea tarvitseville

Tokmanni on tukenut Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen, KEUSOTEn, vammaispalveluiden toimintaa. Päiväaikaisen toiminnan yksiköt ja Tokmanni ovat tarjonneet erityistä tukea tarvitseville henkilöille työ- ja päivätoimintaa sekä tuettua työtä. Vuoden 2023 syys-marraskuussa tiimit ovat koonneet Tokmannin elintarvikkeita ja kodin tuotteita sisältäviä joulupakkauksia.

Vuonna 2023 Tokmannin joulupakkauksia on koottu Mäntsälässä, Järvenpäässä, Hyvinkäällä, Nurmijärvellä ja Tuusulassa. Yhteensä noin 170 erityistä tukea tarvitsevaa henkilöä pakkaa kaikkiaan 36 000 joulupakkausta ryhmämuotoisessa työharjoittelussa, jossa he opettelevat työelämän taitoja ja pelisääntöjä. Joulupakkauksia on myynnissä Tokmanni-myymälöissä ja -verkkokaupassa sekä Tokmanni Tukku -yritysmyynnin kautta.

Kaikille löytyy sopiva ja merkityksellinen työtehtävä

Joulupakkausten kokoaminen aloitettiin syyskuussa ja työ jatkuu marraskuun loppuun saakka. Eri tiimit kokoavat Tokmannin joulupakkauksia, joissa on mm. kahvia, suklaata, hunajaa ja glögiä sekä kynttilöitä, suihkusaippuaa ja laudeliinoja. Kukin tekee itselleen sopivia työtehtäviä, joku taittelee laatikoita, toinen asettelee tuotteita paikoilleen. Työtä tehdään pakkausten parissa arkipäivisin.

Asiakaslähtöisyys, osallisuus sekä asiakkaiden toimintakyvyn tukeminen ovat palveluiden lähtökohtana. Pakkaustyö mahdollistaa asiakkaille uuden työtehtävän kokeilemisen ja vahvistaa asiakkaan polkua työelämään. Pakkaustyöstä asiakkaat saavat työosuusrahaa, mutta rahaa jää myös muuhun käyttöön. Pakkaustyöstä ansaitun rahan käyttöä mietitään asiakkaiden kanssa ja asiakkaat yhdessä päättävät toiveiden pohjalta sopivan käyttötavan. Aikaisemmin asiakkaat ovat halunneet käyttää rahan virkistäytymiseen, esimerkiksi retkiin ja tapahtumiin.

Kehitysvammaisten päivätoiminta on tarkoitettu kehitysvammaisille, osatyökykyisille ja sosiaalisen kuntoutuksen henkilöille, jotka eivät voi osallistua palkkatyöhön. Päivätoiminta on kodin ulkopuolella järjestettyä, itsenäisessä elämässä selviytymistä tukevaa ja sosiaalista vuorovaikutusta edistävää toimintaa.

Aiemmin Tokmanni teki vastaavaa yhteistyötä vammaispalveluja tuottavan Eteva-kuntayhtymän kanssa kolmen vuoden ajan.


Kuva: KEUSOTE

Hyväntekeväisyystyö

CASE | Monitahoista hyväntekeväisyystyötä lukuisten yhteistyökumppanien kanssa

Tokmanni-konserni tunnetaan erityisesti halvoista hinnoistaan sekä laajasta ja monipuolisesta tuotevalikoimastaan. Haluamme kuitenkin kiinnittää huomiota myös yritysvastuuseen. Hyväntekeväisyystyö on yksi keinoistamme tehdä yhtiöstämme yhä vastuullisempaa halpakaupan toimijaa.

Oheisessa kuvassa ovat Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen (vasemmalla) ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtaja Liisa Partio. Kuva: Viivi Virtanen / MIELI Suomen Mielenterveys ry

Monitahoista hyväntekeväisyystyötä lukuisten yhteistyökumppaneiden kanssa

Tokmanni-konserni tunnetaan erityisesti halvoista hinnoistaan ja monipuolisista tuotevalikoimistaan. Haluamme kuitenkin kiinnittää huomiota myös yhteiskuntavastuuseen. Hyväntekeväisyystyö on yksi keinoistamme tehdä yhtiöstämme yhä vastuullisempaa halpakaupan toimijaa.

Välitämme ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Vuodesta 2011 lähtien Tokmanni on tukenut perinteikkään kotimaisen avustusjärjestön Hurstinapu ry:n toimintaa järjestämällä vuosittaisia kampanjoita Unilever Suomen kanssa. Vuosien 2011 ja 2022 aikana olemme lahjoittaneet Hurstinapu ry:lle 570 000 euron arvosta erilaisia arjen välttämättömyyksiä, kuten elintarvikkeita ja hygieniatuotteita. Yhteistyötämme Hurstinapu ry:n kanssa on kiitelty konkreettisuudestaan sekä siitä, että olemme keskittyneet ihmisten auttamiseen Suomessa.

Vuodesta 2018 lähtien olemme ottaneet osaa MIELI Suomen Mielenterveys ry:n vuosittaisiin Mielinauha-kampanjoihin myymälllä järjestön Mielinauha-kampanjatuotteita. Lisäksi vuonna 2023 lanseerasimme kampanjan, jossa lahjoitimme 10 000 euroa, eli viisi senttiä jokaisen Tokmannilta Mielinauha-kampanjan aikana 30.3.–36.2023 ostetun Arki 360° -tuotteen hinnasta, järjestön kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Vuonna 2024 halusimme toteuttaa vastaavanlaisen kampanjan Future TT Sport -tuotemerkkimme tuotteilla: lahjoitamme jokaisen Mielinauha-kampanjan aikana 3.4.–30.6.2024 myymämme Future TT Sport -tuotteen hinnasta yhden (1) sentin MIELI ry:n toiminnan tukemiseksiArvostamme MIELI Suomen Mielenterveys ry:n työtä mielen hyvinvoinnin edistämiseksi ja mielen ongelmiin liittyvän leimautumisen vähentämiseksi. Saamamme palaute vahvistaa, että ihmiset kaipaavat tällaista yhteistyötä ja tällaisia hyväntekeväisyyskampanjoita.

Lisäksi vuosina 2019–2023 teimme yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin kanssa edistääksemme ihmisten ja yhteistöjen hyvinvointia sekä vähentääksemme yksinäisyyttä ja syrjäytymistä. Yhteistyössämme esimerkiksi osallistuimme järjestön Nälkäpäivä-keräyksiin ja tuimme järjestön joulukahviloita ja ystävätoimintaa eri puolilla Suomea. Lisäksi vuonna 2022 lahjoitimme rahaa Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon ukrainalaisten auttamiseksi. Erityisen ylpeitä olemme vuoden 2021 Nälkäpäivä-keräyksen yhteydessä järjestämästämme yhteistyökampanjasta, jonka myötä Tokmanni lahjoitti 100 884,35 euroa Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Katastrofirahaston turvin on voitu auttaa luonnonmullistusten ja sotien uhreja ympäri maailmaa sekä ylläpitää vapaaehtoisten auttajien valmiutta toimia kriisitilanteissa.

Dollarstore on tehnyt pitkään yhteistyötä Tukholman kaupunkilähetyksen (Stockholms Stadsmission) kanssa. Yhteistyön myötä Dollarstore lahjoittaa järjestölle tuotenäytteitä myytäväksi. Tukholman kaupunkilähetys saa myynnistä kertyneet tuotot toimintaansa varten. Järjestö auttaa haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä esimerkiksi taistelemalla syrjäytymistä ja asunnottomuutta vastaan sekä tukemalla ihmisiä vaikeissa elämäntilanteissa.


Otamme ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden vakavasti

Ilmasto on yksi Tokmanni-konsernin tärkeimmistä vastuullisuusteemoista. Pyrimme esimerkiksi minimoimaan ruokahävikkiä, ja Tokmanni-myymälöissämme on alennuksia vanhenemassa oleville elintarvikkeille. Myymme esimerkiksi täysin käyttökelpoisia, mutta parasta ennen -päiväyksen ohittaneita teollisia elintarvikkeita 70 %:n alennuksella. Varastomme Mäntsälän Isolammintiellä ja yli sata Tokmanni-myymäläämme ovat tehneet sopimuksia mahdollisen ylijäämäruoan lahjoittamisesta hyväntekeväisyyteen. Esimerkiksi vuonna 2022 134 (2022: 145) Tokmanni-myymäläämme ja varastomme Isolammintiellä lahjoittivat elintarvikkeita hyväntekeväisyyteen. 

Olemme tukeneet myös erityisesti rehevöitymisestä kärsivän Itämeren suojelutyötä. Vuosina 2020, 2021, 2022 ja 2023 järjestimme kampanjan Itämeren ja sen perinnön pelastamiseen keskittyneen John Nurmisen Säätiön kanssa. Näiden kampanjoidemme myötä olemme lahjoittaneet 163 000 euroa John Nurmisen Säätiön meriympäristöhankkeisiin, joilla parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä. John Nurmisen Säätiön työtä ohjaavat mitattavat tulokset ja vaikuttavuus. Yhteistyömme on tarjonnut erinomaisen mahdollisuuden viestiä Itämeren ja sen suojelutyön tärkeydestä. Samalla se on tarjonnut Tokmannin asiakkaille konkreettisen ja todella helpon keinon osallistua peräti yhdeksän valtion rajaaman Itämeren suojeluun


Tukea tarjotaan myös pienessä mittakaavassa

Tokmanni-myymälöillä on oma, verrattain pieni mutta merkityksellinen mahdollisuus sponsoroida erilaisia organisaatioita. Henkilöstömme Tokmanni-myymälöissämme voi kohdentaa myymäläkohtaisen tukensa erilaisille ryhmille. Usein he valitsevat sponsorituen saajiksi paikallisia ryhmiä, kuten nuorten urheilujoukkueita tai kouluja.

Yhteistyötä John Nurmisen Säätiön kanssa

Yhteistyömme John Nurmisen Säätiön kanssa on keskittynyt Itämeren ja sen kulttuuriperinnön suojeluun. Vuosina 2020, 2021, 2022 ja 2023 järjestämämme Pisara – Itämeren puolesta -hyväntekeväisyyskampanjat huipentuivat Itämeripäivän viikolla elokuussa. Yhteensä olemme lahjoittaneet kampanjoiden myötä Itämeren suojeluun 163 000 euroa.

Lahjoituksillamme tuetaan John Nurmisen Säätiön Itämeren puhdistushankkeita, joiden avulla parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä. Samalla jaetaan tietoa Itämeren tilasta.

Kuva: John Nurmisen Säätiö

Yhteistyömme John Nurmisen Säätiön kanssa on keskittynyt Itämeren ja sen kulttuuriperinnön suojeluun.

Vuosina 2020, 2021, 2022 ja 2023 järjestämämme Pisara – Itämeren puolesta -hyväntekeväisyyskampanjat huipentuivat Itämeripäivän viikolla elokuussa: vuonna 2020 Tokmanni lahjoitti 53 000, vuonna 2021 80 000 sekä vuonna 2022 ja 2023 15 000 euroa John Nurmisen Säätiölle. Yhteensä 163 000 euron lahjoitukset perustuivat kampanjoihin, joiden mukaisesti jokainen asiakkaiden Tokmannilta tiettyinä kampanja-aikoina ostama Pisara-tuote kasvatti lahjoituspottia.

Lahjoituksillamme tuetaan John Nurmisen Säätiön Itämeren puhdistushankkeita, joiden avulla parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä. Samalla jaetaan tietoa Itämeren tilasta.

– Tokmannilla vastuullisuus syntyy koko henkilöstön voimin tehdyistä todellisista, arkisista teoista. John Nurmisen Säätiön toiminnan tukeminen on luonteva osa Tokmannin ilmasto- ja ympäristötyötä. Yhteistyömme myötä olemme voineet kertoa paitsi Itämeren nykytilasta, myös John Nurminen Säätiön aidosti vaikuttavasta, pitkäjänteisestä työstä Itämereen kohdistuvan kuormituksen ja ympäristöriskien vähentämiseksi, Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Sirpa Huuskonen kertoo.

– Lahjoituspotti ja saamamme myönteinen palaute osoittavat, että asiakkaamme kokevat Itämeren hyvinvoinnin ja kallisarvoisen kulttuuriperinnön turvaamisen merkitykselliseksi. Olemme tästä erittäin ilahtuneita, hän lisää.


Konkreettista työtä maailman saastuneimpien merien joukkoon kuuluvan Itämeren hyväksi

Suomalaisille rakkaan Itämeren vakavin ympäristöongelma on rehevöityminen. Rehevöitymistä aiheuttavat typpi- ja fosforipäästöt, jotka ruokkivat levien ja vesikasvien kasvua vedessä. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kiihdyttävät meren rehevöitymistä entisestään.

Ilman lämmetessä myös meriveden lämpötila nousee, mikä kiihdyttää esimerkiksi sinilevän kasvua entisestään. Lisäksi monet Itämeren olosuhteisiin sopeutuneet pohjoiset lajit ovat ahdingossa.

Tokmannin tukemissa Itämeren pelastushankkeissa parannetaan Itämeren tilaa vähentämällä mereen kohdistuvaa kuormitusta ja ympäristöriskejä. Samalla jaetaan tietoa Itämeren tilasta.

– Säätiömme tekee konkreettista ja vaikuttavaa työtä Itämeren tilan parantamiseksi ja työn mahdollistamiseksi tarvitsemme tukijoita. Mereen kohdistuvaa kuormitusta saadaan vähennettyä poistamalla meressä jo olevia ravinteita sekä vähentämällä mereen päätyviä ravinteita. Parhaillaan käynnissä olevissa hankkeissamme muun muassa parannetaan ravinnetasapainoa, kehitetään lannoitteiden kuljetusta ja käsittelyä, vähennetään biokaasutuotantoon liittyviä ravinnepäästöjä, niitetään ruovikoita, John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt kertoi vuoden 2022 elokuussa julkaistussa tiedotteessa.


Kuvateksti oheiseen valokuvaan:John Nurmisen Säätiön toimitusjohtaja Annamari Arrakoski-Engardt (kuvassa oikealla) vastaanotti Puhdas Itämeri -hankkeisiin osoitettua, 15 000 euron suuruista lahjoitusta symboloivan plakaatin Tokmannin henkilöstöstä ja vastuullisuudesta vastaavalta johtajalta Sirpa Huuskoselta Helsingissä vuoden 2023 elokuussa. Kuva: John Nurmisen Säätiö

Ilmoituskanavat

Haluamme toimia vastuullisesti ja läpinäkyvästi koko Tokmanni-konsernin arvoketjussa.

Voit ilmoittaa Tokmannilla havaitsemastasi vastuuttomasta toiminnasta tai tuotteesta tämän verkkosivun kautta. Jos haluat ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, voit siirtyä osoitteeseen tokmanni.fi/asiakaspalveluLue lisää aiheesta oheisesta linkistä: ilmoita vastuuttomasta toiminnasta tai tuotteesta Tokmannilla.

Dollarstoren osalta vastaavanlaiset ilmoitukset tulee lähettää tämän verkkosivun kautta tai soittamalla numeroon 0771-77 99 77. Lisätietoa aiheesta on saatavilla ruotsiksi Dollarstoren verkkosivuilla.

Yrityksen ilmoituskanavan tietosuojaseloste


1. Rekisterinpitäjä

Tokmanni Oy, Taitomanni Oy ja Tokmanni Group Oyj
Osoite: Isolammintie 1, 04600 MÄNTSÄLÄ
Puhelin: +358 20 778 2000
Sähköposti: [email protected]


2. Rekisterin nimi

ILMOITUSKANAVA (Whistle Blowing)


3. Mitkä ovat henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste ja tarkoitus?

Ilmoituskanavan ilmoitusmenettelyt ovat tapa valvoa rekisterinpitäjän eettisten periaatteiden toteutumista. Ilmoituskanava toimii samalla nk. whistleblowing-ilmoituskanavana.

Henkilötietojen käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän lakisääteisen velvoitteen noudattamiseksi sekä rekisterinpitäjän tai kolmannen osapuolen oikeutetun edun perusteella. Tietojen käsittely perustuu ilmoittajansuojelulakiin (laki Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta 1171/2022), minkä lisäksi rekisterinpitäjällä on oikeutettu etu saada tietoa yhtiöön ja sen toimintaan liittyvistä väärinkäytöksistä niihin puuttumiseksi ja rekisterinpitäjän työntekijöiden ja yhteistyökumppanien eettisen ja lainmukaisen toiminnan varmistamiseksi.

Ilmoituskanava on lainsäädännön tunnistama tapa valvoa rekisterinpitäjän toimintatapojen lainmukaisuutta sekä eettisten periaatteiden toteutumista. Ilmoituskanavan kautta on mahdollista saada tietoa mahdollisista väärinkäytösepäilyistä ja rikkomuksista sekä reagoida niihin ajoissa. Epäilyt ja havainnot voivat koskea esimerkiksi yhtiön eettisten periaatteiden ja lainsäädännön vastaista toimintaa, kuten ihmisten reilua ja kunnioittavaa kohtelua, liiketoiminnan rehellisyyttä, ympäristövaikutusten minimointia, vastuullista hankintaa ja vastuullista viestintää ja markkinointia. Ilmoituskanavan olemassaolo tukee avointa ja läpinäkyvää yrityskulttuuria. Ilmoituksia epäilyistä ja havainnoista voivat tehdä rekisterinpitäjän nykyiset ja entiset työntekijät sekä sidosryhmät.

Rekisterissä olevia tietoja käytetään väärinkäytösten seuraamiseen ja selvittämiseen. Tietoja voidaan käyttää myös valvonnan kehittämiseen, analysointiin sekä tilastointiin.

Henkilötietojen käsittelyn perusteena on

Käsittelyn peruste

Käsittelyn tarkoitus 

Oikeutettu etu

Yhtiön ja sen toimintaan liittyvien väärinkäytösepäilyjen selvittäminen, yhtiön työntekijöiden ja yhteistyökumppanien eettisen ja lainmukaisen toiminnan varmistaminen, yhtiön sisäisen valvonnan kehittäminen, analysointi ja tilastointi 

Lakisääteinen velvoite

Ilmoittajansuojelulain mukaisten velvoitteiden täyttäminen 

Henkilö- ja yhteystietojen ilmoittaminen on vapaaehtoista. Ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä.


4. Mitä henkilötietoja käsittelemme?

Käsittelemme ilmoituskanavassa annettuja tietoja vain siinä laajuudessa kuin on asian selvittämiseksi tarpeellista. Lomakkeella on mahdollista, mutta ei pakollista,  antaa nimi- ja yhteystiedot. Vapaassa tekstiosuudessa on vapaavalintaisesti mahdollista antaa myös muita tarvittavia henkilötietoja.

Ylläpitäjä kerää henkilötietoja, jotka ovat välttämättömiä ilmoituksen tutkimista varten. Näitä ovat

  • - ilmoitukseen liittyvät tiedot

  • - tutkintaan liittyvät henkilötiedot, kuten nimi, sähköposti ja puhelinnumero vain niissä tapauksissa, mikäli ilmoittaja itse lisää nämä tiedot ilmoitukseensa tai sen lisätietoihin.

Mikäli arkaluonteisia henkilötietoja kuitenkin käsitellään, esimerkiksi silloin, kun käsittely on välttämätöntä oikeudellisen vaatimuksen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi, käsittely tapahtuu paikallisen ja EU:n lainsäädännön mukaisesti.


5. Mistä saamme tietoja?

Saamme tietoja ensisijaisesti seuraavista lähteistä:

  • - rekisteröidyltä itseltään

Ylläpitäjä kerää ilmoittajan antamia henkilötietoja whistleblowing-järjestelmän tai muiden kanavien kautta. Lisäksi tutkimusten aikana henkilötietoja kerätään tarvittaessa Ylläpitäjä-konsernin sisäisistä järjestelmistä.


6. Kenelle luovutamme tietoja ja siirrämmekö tietoja EU:n tai ETA:n ulkopuolelle?

Emme luovuta ilmoituskanavassa ilmoitettuja henkilötietoja eteenpäin, ellei se ole välttämätöntä lain tai muiden säännösten puolesta. Rekisterin pitäjällä käytössä olevaa whistleblowing-järjestelmää ylläpitää ulkopuolinen palveluntarjoaja, itsenäinen suomalainen yhtiö Falcony c/o Plan Brothers Oy. Olemme varmistaneet sopimuksella, että Falcony c/o Plan Brothers Oy on palveluntarjoajana sitoutunut käsittelemään whistleblowing-järjestelmän kautta saatuja henkilötietoja sovellettavan tietosuojalainsäädännön mukaisesti.

Henkilötietoja voidaan luovuttaa kolmansille osapuolille, esimerkiksi viranomaisille tai ulkopuolisille tarkastajille, silloin kun se on välttämätöntä esimerkiksi lain puolesta.

Laissa Euroopan unionin ja kansallisen oikeuden rikkomisesta ilmoittavien henkilöiden suojelusta (Ilmoittajansuojelulaki) 2 §:n mukaisissa asioissa (ks. tarkemmin https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2022/20221171 ) noudatamme ilmoittajansuojelulain 32 ja 33 §:n mukaista salassapitovelvollisuutta.  Vastaava salassapitovelvollisuus ei koske muita kuin Ilmoittajansuojelulaissa mainittuja asioita, mutta muidenkin osalta noudatetamme periaatetta, että ilmoittajan henkilötietoja ei luovuteta eteenpäin kuin lakisääteisesti velvoittavissa tilanteissa.


7. Miten suojaamme tiedot ja miten pitkään niitä säilytämme?

Ilmoituskanava toimii Falcon-järjestelmässä. Järjestelmien käyttöön ovat oikeutettuja vain erikseen työnantajan nimeävät henkilöt, joilla työnsä puolesta on oikeus käsitellä ilmoituskanavaan ilmoitettuja tietoja. Kullakin käyttäjällä on oma käyttäjätunnus ja salasana järjestelmään. Tiedot kerätään tietokantoihin, jotka ovat palomuurein, salasanoin ja muilla teknisillä keinoilla suojattuja. Tietokannat ja niiden varmuuskopiot sijaitsevat lukituissa tiloissa ja tietoihin pääsevät käsiksi vain tietyt ennalta nimetyt henkilöt.

Tietoja säilytetään säännönmukaisesti enintään viisi (5) vuotta tutkimuksen päättymisen jälkeen. Säilytysaika voi vaihdella pakottavien oikeudellisten vaatimusten mukaisesti, joita ovat esimerkiksi työturvallisuutta, korruptiota, eettisyyttä ja kirjanpitoa koskevat lait. Arvioimme tietojen säilyttämisen tarpeellisuutta säännöllisesti sovellettava lainsäädäntö huomioon ottaen. Tämän lisäksi huolehdimme sellaisista kohtuullisista toimenpiteistä, joilla varmistetaan, ettei rekisteröidyistä säilytetä rekisterissä käsittelyn tarkoituksiin nähden yhteensopimattomia, vanhentuneita tai virheellisiä henkilötietoja. Oikaisemme tai hävitämme tällaiset tiedot viipymättä.


8. Mitkä ovat sinun oikeutesi rekisteröitynä?

Rekisteröitynä sinulla on oikeus tarkastaa itseäsi koskevat henkilörekisteriin tallennetut tiedot ja vaatia virheellisen tiedon oikaisua tai poistamista, mikäli sille on laillinen peruste. Sinulla on myös oikeus peruuttaa suostumuksesi tai muuttaa sitä. Halutessasi tarkastaa itseäsi koskevat tiedot ole yhteyksissä tietosuojaselosteessa mainittuun yhteyshenkilöön.

Rekisteröitynä sinulla on tietosuoja-asetuksen mukaisesti (25.5.2018 lukien) oikeus vastustaa tai pyytää tietojesi käsittelyn rajoittamista sekä tehdä valitus henkilötietojen käsittelystä valvontaviranomaiselle.

Erityisistä henkilökohtaisista syistä sinulla on oikeus myös vastustaa itseesi kohdistuvia käsittelytoimia silloin, kun tietojen käsittelemisen perusteena on oikeutettu etu. Vaatimuksesi yhteydessä sinun tulee yksilöidä se erityinen tilanne, johon perustuen vastustat käsittelyä. Me voimme kieltäytyä toteuttamasta vastustamista koskevaa pyyntöä ainoastaan laissa säädetyin perustein.


9. Kehen voit olla yhteydessä?

Ensisijaisesti voit keskustella tietosuojaselosteessa mainitun yhteyshenkilön kanssa tietosuojaan liittyvistä asioista. Voit myös lähettää kysymyksesi sähköpostiosoitteeseen [email protected]. Sinuun tullaan olemaan henkilökohtaisesti yhteyksissä kysymyksiesi osalta.


10. Tietosuojaselosteen muutokset

Mikäli muutamme tätä selostetta, laitamme muutokset näkyville selosteeseen päivättyinä. Mikäli muutokset ovat merkittäviä, voimme informoida näistä myös muulla tavoin, kuten sähköpostitse.


22.5.2024

Sivu päivitetty: 30.05.2024