Toimitusjohtajan katsaus

Tokmanni on kasvanut Suomen ja Pohjoismaiden suurimmaksi halpakaupaksi liikevaihdolla mitattuna. Historiansa aikana Tokmanni on kehittynyt paikallisista yrittäjävetoisista ketjuista johtavaksi valtakunnalliseksi halpakaupaksi, joka tarjoaa asiakkailleen houkuttelevan, laajan ja edullisen tuotevalikoiman ja hyvän asiointikokemuksen.

Pysyäksemme kilpailukykyisenä olemme panostaneet viime vuosina merkittävästi brändin yhtenäistämiseen sekä asiointikokemuksen ja koko liiketoiminnan kehittämiseen. Brändiuudistus – yksi yhtenäinen Tokmanni – saatettiin loppuun syksyllä 2015, mikä on mahdollistanut tehokkaan valtakunnallisen markkinoinnin yhden brändin alla. Olemme myös uudistaneet myymäläkonseptiamme, kouluttaneet myymälähenkilökuntaamme tarjotaksemme asiakkaillemme mahdollisimman hyvän asiointikokemuksen sekä avanneet uusia myymälöitä. Lisäksi olemme investoineet merkittävästi hankintamalliin ja toimitusketjuun ja kehittäneet niitä kustannustehokkaammiksi muun muassa perustamalla yhteisyrityksen norjalaisen Europris AS:n kanssa Shanghaihin Kiinaan. Uskomme näiden toimenpiteiden vahvistavan kilpailukykyämme, tukevan kasvuamme ja parantavan kannattavuuttamme tulevaisuudessa.

Kansainvälisesti jo pitkään vallinnut ”smart shopping” eli fiksu ostaminen on kaupan alalla jatkuvasti kasvava trendi, joka on rantautunut myös Suomen markkinoille. Kuluttajat ovat yhä hintatietoisempia ja haluavat ostaa laadukkaita tuotteita edulliseen hintaan, mikä luo mahdollisuuksia Tokmannin kaltaisille, edullisia hintoja tarjoaville toimijoille.

Liiketoiminnan kehittämisen ja halpakauppaa tukevien markkinatrendien tukemana Tokmanni on kehittynyt yleistä vähittäiskauppamarkkinaa ja kilpailijoitaan paremmin vaikeasta taloudellisesta tilanteesta huolimatta. Tokmannin liikevaihto on kasvanut vuosina 2010-2015 keskimäärin noin neljä prosenttia vuosittain. Olemme kasvaneet mm. lisäämällä myyntipinta-alaa ja samalla olemme myös luoneet uusia työpaikkoja Suomeen. Vuodesta 2013 henkilöstömme määrä on kasvanut yhdeksän prosenttia.

Mielestäni meillä on hyvät edellytykset jatkaa strategiamme mukaista kannattavaa kasvua. Tokmannin vakaa kannattavuus, johtava markkina-asema ja vahva kassavirta luovat hyvän pohjan tulevaisuuden kehitykselle. Tavoitteenamme on maksaa osinkoja vuosittain noin 70 prosenttia tilikauden tuloksesta taloudellisten tavoitteidemme mukaisesti.

Heikki Väänänen
toimitusjohtaja

  • Facebook – avautuu uuteen ikkunaan
  • Twitter – avautuu uuteen ikkunaan
  • Instagram – avautuu uuteen ikkunaan
  • LinkedIn – avautuu uuteen ikkunaan
  • YouTube – avautuu uuteen ikkunaan
  • Google Play – avautuu uuteen ikkunaan