Toimitusjohtajan katsaus
TOIMITUSJOHTAJA MIKA RAUTIAINEN
16.8.2024, Tokmanni-konsernin puolivuosikatsaus 2024
Asiakkaat harkitsevia tiukassa taloustilanteessa
Vaisu kulutuskysyntä heijastui toisen neljänneksen myyntiin ja tulokseen sekä Suomessa että Ruotsissa. Asiakkaiden luottamus omaan talouteen oli edelleen matalalla tasolla, mikä näkyi vertailukelpoisten asiakasmäärien laskuna ja pienentyneenä keskiostoksena. Lisäksi kevätsesonki alkoi myöhässä emmekä onnistuneet kirimään kiinni menetettyä myyntiä touko-kesäkuun aikana. Koko konsernin myyntikatemarginaali oli hyvällä tasolla ja kiinteät kulut pysyivät hyvin hallinnassa.
Toisella neljänneksellä Tokmanni-konsernin liikevaihto kasvoi 32,5 % ja oli 422,5 milj. euroa Dollarstore-yrityskaupan tukemana. Konsernin vertailukelpoinen liikevaihto laski 2,4 % (+1,0 %). Päivittäistavaroiden myynti kasvoi 1,3 % ja sen osuus kokonaismyynnistä oli 53,7 %. Vertailukelpoinen myyntikatemarginaali oli 36,7 % (36,1 %). Vertailukelpoinen liikevoitto oli 27,9 milj. euroa (28,5).
Dollarstore ja Tokmanni tulevat hyötymään merkittävästi hankinnan, oston ja jakelun mittakaavaeduista. Yhdessä pystymme tarjoamaan asiakkaillemme Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa yhä paremman ja optimoidumman tuotevalikoiman sekä halvemmat hinnat. Vaikka talous- ja markkinatilanne ovat juuri nyt haastavia, on Dollarstore laajentumisemme keihäänkärki nykyisillä ja mahdollisilla uusilla markkinoilla. Tokmannin kasvun arvioimme tulevan päätuoteryhmistä ja vertailukelpoisen myynnin kasvusta.
Tokmannin ja Dollarstoren integraatio etenee suunnitelmien mukaisesti. Kesäkuun loppuun mennessä saavutetut synergiaedut olivat vuositasolla jo 9,9 milj. euroa. Tavoitteemme on saada vuoden 2025 loppuun mennessä yli 15 milj. euron vuosittaiset synergiaedut. Jatkamme hyvää työtä ostojen yhdistämiseksi konsernitasolla. Ruotsissa ja Tanskassa keskitymme laajentumisen lisäksi konseptin kehittämiseen esimerkiksi tuotevalikoimaa laajentamalla. Tavoitteena on houkutella uusia asiakasryhmiä Dollarstoren asiakkaiksi sekä vahvistaa tarjontaa nykyisille asiakkaille.
Arviomme mukaan arvonlisäveroasteen nousu Suomessa syyskuun alussa hidastaa kulutuskysynnän vahvistumista. Tämä vaikuttaa luonnollisesti toisen vuosipuoliskon myynnin kasvuodotuksiin. Toisen vuosipuoliskon aikana keskitymme myynnin ja asiakasmäärien kasvattamiseen Tokmannin ja Dollarstoren integraation lisäksi.