Tokmanni-konsernin tavoitteena on jatkaa vahvaa kasvua
Tokmanni-konserni laajensi toimintaansa Suomen ulkopuolelle strategiansa mukaisesti ostamalla ruotsalaisen halpakauppaketju Dollarstoren elokuussa 2023. Yhdessä Tokmanni ja Dollarstore muodostavat yhden johtavista halpakaupoista Pohjoismaiden markkinoilla. Tokmanni ja Dollarstore jatkavat määrätietoisesti toimenpiteitä vahvan kasvun edistämiseksi. Tokmanni-konsernin pitkän aikavälin visiona on tulla Pohjois-Euroopan johtavaksi halpakaupaksi. Tokmanni-konserni päivitti strategiaansa 13.2.2024.
Dollarstore on laajentumisemme keihäänkärki. Tokmanni-konserni tukee sen vahvaa kasvua nykyisillä ja mahdollisilla uusilla markkinoilla. Tokmannin kasvu tulee päätuoteryhmistä ja vertailukelpoisen myynnin kasvusta. Lisäksi tutkimme mahdollisuuksia laajentaa Click Shoes- ja/tai Miny-myymäläketjua niiden nykyisillä ja/tai mahdollisilla uusilla markkinoilla. Tokmanni-konsernin pitkän aikavälin visiona on tulla Pohjois-Euroopan johtavaksi halpakaupaksi.
Tokmanni-konsernin strategiakauden 2021–2025 tavoitteet ja toteumat vuonna 2023
|
Aiempi tavoite
|
Päivitetty tavoite
|
Toteuma vuonna 2023
|
Liikevaihto
|
1,5 miljardia euroa
|
1,8 miljardia euroa
|
1392,7 milj. euroa
|
Vertailukelpoinen liiketulos
|
150 milj. euroa
|
150 milj. euroa
|
98,8 milj. euroa
|
Myymäläverkosto
|
Yli 220 Tokmanni-myymälää Suomessa
|
Yli 360 myymälää Pohjoismaissa*
|
335 myymälää Pohjoismaissa*
|
Nettovelka/vertailukelpoinen käyttökate ilman vuokrasopimusvelkoja
|
Alle 3,2 (mukana vuokrasopimusvelat)
|
Alle 2,25 vuoden lopussa
|
1,6
|
Osinko**
|
Noin 70 % tilikauden nettotuloksesta
|
Noin 70 % tilikauden nettotuloksesta
|
83 % tilikauden 2023 nettotuloksesta (hallituksen ehdotus yhtiökokoukselle)
|
* Luku ei sisällä Click Shoe-, Shoe House- tai Miny-myymälöitä.
** Osingonjakopäätös on aina riippuvainen pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisistä taloudellisista ja liiketoiminnallisista olosuhteista ja tulevaisuuden näkymistä.
Strategian kulmakivet
Tokmanni-konsernin strategian kulmakivet ovat asiakasluottamuksen ja -uskollisuuden kasvattaminen sekä kustannustehokkuus. Keskeisiä toimenpiteitä näiden saavuttamiseksi ovat panostukset merkittävään valikoiman laajentamiseen, halpoihin hintoihin, asioinnin vaivattomuuteen, mielenkiintoiseen asiakaskokemukseen, myymäläverkoston laajentamiseen, henkilökuntaan, vastuullisuuteen ja toiminnan tehokkuuteen.
- laajin mahdollinen valikoima
- halvin hintataso
- helppo ja nopea asiointi
- mielenkiintoinen ja henkilökohtainen asiakaskokemus
- palvelualtis henkilökunta
- vastuullisuus
Saavuttaaksemme tavoitteemme Tokmanni-konsernilla tulee olla
- osaava ja motivoitunut henkilökunta
- tehokas osto ja hankinta
- tehokas toimitusketju
- tehokkaat digitaaliset ratkaisut
Näillä toimenpiteillä, eli jokapäiväisellä kulukurilla parannamme kustannustehokkuutta ja mahdollistamme halvimman hintatason.