Tokmanni palkkaa tulevana kesänä satoja kesätyöntekijöitä eri puolilla Suomea sijaitseviin myymälöihinsä sekä hallinto- ja logistiikkakeskukseensa Mäntsälään. Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa mukana olevan Tokmannin kesätyöpaikkoihin voi hakea osoitteessa www.tokmanni.fi/rekry helmikuun ajan.
Tokmannilaiset haluavat tarjota kesätyöntekijöille monipuolisia työtehtäviä sekä auttaa kesätyöntekijöitä kerryttämään arvokasta työkokemusta ja kaupan alan osaamista.
– Olemme erittäin iloisia siitä, että voimme tänäkin vuonna työllistää paljon kesätyöntekijöitä. Meillä on jo yli 170 myymälää, joten avoimia kesätyöpaikkoja on tarjolla ilahduttavan paljon ympäri Suomea, myös pienillä paikkakunnilla, Tokmannin henkilöstöjohtaja Sirpa Huuskonen kertoo.
– Moni nuori etsii ensimmäistä kesätyöpaikkaansa hänelle tutusta kaupasta. Kaupan ala on erittäin merkittävä työllistäjä Suomessa, ja meille on erityisen tärkeää tarjota hyviä kesätyökokemuksia ja näyttää, millaista arki kauppaketjussamme on, hän lisää.
Tokmannin myymälöissä kesätyöntekijöiden työnkuvaan kuuluu esimerkiksi tuotteiden hyllyttämistä ja asiakaspalvelua. Tuotteet ja asiakkaan huomioiminen ovat tärkeässä roolissa myös Mäntsälässä sijaitsevassa hallinto- ja logistiikkakeskuksessa, jossa työskentelee tokmannilaisia esimerkiksi markkinoinnissa, hankinnassa ja varastolla. Tokmannin Facebook-sivuilta löytyy juttusarja, jossa muutama nuori kertoo viime vuoden kesätyökokemuksistaan Tokmannilla.
Millaisia kesätyöntekijöitä Tokmanni sitten etsii? Huuskosen mukaan Tokmannille ei palkata vain kokeneita ammattilaisia, vaan hän rohkaisee kaikkia hakemaan kesätöitä rohkeasti ja avoimin mielin. Rahankäsittelyä ja työturvallisuutta koskevien vaatimusten vuoksi Tokmannin myymälöissä ja varastolla työskentelevien kesätyöntekijöiden tulee olla täysi-ikäisiä.
– Reippaus, ahkeruus ja halu uuden oppimiseen – muun muassa tällaisista piirteistä on paljon apua myös työpaikalla. Me tokmannilaiset olemme huomanneet kesätyön opettavan esimerkiksi myymälässä työskenteleviä nuoria ottamaan vastuuta ja ymmärtämään hyvän asiakaspalvelun merkityksen. Tällaisesta meillä on paljon hyviä esimerkkejä, ja olemme palkanneet monia kesätöissä hyvällä asenteella olleita myöhemmin paitsi jouluapulaisiksi, myös vakituisiksi työntekijöiksi.
Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan osallistuessaan Tokmanni on sitoutunut kuuteen hyvän kesätyön periaatteeseen, jotka auttavat tekemään kesätyökokemuksesta hyvän sekä kesätyöntekijälle että työnantajalle.
1. Hyvä hakijakokemus
Nuorelle kesätyön hankkiminen on yksi vuoden jännittävimmistä asioista. Vastuullinen kesätyönantaja pitää hakijan ajan tasalla siitä, miten rekrytointiprosessi etenee. Myös hakijoille, joita ei valita tehtävään, ilmoitetaan asiasta asianmukaisesti.
2. Mielekäs työ
Kesätyön kautta nuori luo ensimmäiset konkreettiset käsityksensä työelämästä, eri aloista ja ammateista. Mielekäs kesätyö vastaa nuoren taitoja ja on sopivan haasteellista. Työtehtävät, vastuut, valtuudet ja odotukset on määritelty selvästi. Vastuullinen kesätyönantaja jättää nuorelle positiivisen kuvan työelämästä, mikä kannustaa opiskelemaan ja valmistumaan nopeammin työelämään.
3. Perehdytys ja ohjaaminen
Perehdyttämiseen ja ohjaamiseen nimetään vastuuhenkilö. Kesätyöläiselle kerrotaan aluksi työpaikan pelisäännöt ja käytöstavat. Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla perehdyttämisellä nuori pääsee nopeasti kiinni työtehtäviin, oppii ja kehittyy. Palautteen antaminen on tärkeä osa ohjausta.
4. Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus
Nuorta kohdellaan tasavertaisesti muiden työntekijöiden kanssa. Hänet otetaan työyhteisön täysivaltaiseksi jäseneksi heti alusta alkaen. Nuoren tukeminen on koko työpaikan asia. Kesätyöntekijälle tarjotaan mahdollisuuksien mukaan samanlainen työympäristö ja työvälineet kuin muillekin työntekijöille.
5. Kohtuullinen palkka
Kesätyöntekijälle maksetaan työn vaatimusten ja nuoren kokemuksen mukaisesti kohtuullista palkkaa.
6. Kirjallinen työsopimus ja todistus
Vastuullinen kesätyönantaja tekee nuoren kanssa aina kirjallisen työsopimuksen. Työsuhteen päättyessä annetaan asianmukainen työtodistus, vaikka nuori ei itse sitä muistaisi pyytää. Työnantaja käy nuoren kanssa palautekeskustelun ja rohkaisee häntä kertomaan mielipiteitään.
TOKMANNI
Lisätietoja:
Sirpa Huuskonen
henkilöstöjohtaja
puh. 040 504 5223
sirpa.huuskonen(at)tokmanni.fi