Tiedotteet

Ihana aurinko! Mutta sen loisteessa piilee myös vaaransa, jolta suojautuminen on tärkeää kaikenikäisille, Tokmanni muistuttaa

09.07.24

Tokmanni     Lehdistötiedote     9.7.2024 klo 10.15

Erilaisia suojakerrointuotteita kysytään aiempaa enemmän. Oheisessa kuvassa on kuluvan vuoden myydyimpiä aurinkovoiteita Tokmannilla.

Suomalaiset ovat oppineet käyttämään tarpeeksi suuria suojakertoimia. Tämä näkyy myös Tokmannin aurinkosuojatuotteiden myynnissä.

Suojakertoimen (sk) 50 aurinkosuojatuotteiden suosio on kasvanut viime vuosina eniten, ja ne ovat aina Tokmannin myydyimpien tuotteiden listalla niin vartalolle kuin kasvoille tarkoitetuissa aurinkovoiteissa.

Myös muuhun kosmetiikkaan, kuten päivävoiteisiin ja meikkivoiteisiin, on tullut aiempaa useampiin tuotteisiin suojakertoimia eri brändeissä. Myös Tokmannin huulivoidevalikoimasta löytyy ympäri vuoden tuotteita, joissa aurinkosuoja on mukana.

– Vuosien varrella erilaisten suojakerrointuotteiden kysyntä ja tarjonta ovat selkeästi kasvaneet ja niitä käytetään ympäri vuoden. Kesäkaudella isoin nousu on ollut suojakertoimen 50 aurinkosuojatuotteissa sekä kasvoille että vartalolle. Muina vuodenaikoina käytetään pienempiä, esimerkiksi suojakertoimien 15–25 tuotteita joko päivä- tai meikkivoiteen muodossa, tuoteryhmäpäällikkö Tiina Lipponen Tokmannilta kertoo.

– Suojakertoimen lisäksi omasta tuotteesta kannattaa tarkistaa pakkauksesta löytyvä PAO-merkintä. Se kertoo, kuinka kauan tuotteen avauksesta sitä voi turvallisesti käyttää. Tämä tieto löytyy kaikista kosmetiikkatuotteista, jos niihin ei ole erikseen merkitty parasta ennen -päivämäärää, hän jatkaa.

Aurinkovoidetta tulee levittää tarpeeksi usein ja kaikille auringolle alttiille alueille. Esimerkiksi huulten, korvalehtien, päälaen ja kämmenten suojaamista ei kannata unohtaa, Tokmannilta muistutetaan.

UV-säteilyn voimakkuus vaihtelee

Maailman terveysjärjestö WHO:n suosituksen mukaan aurinkovoiteen suojakertoimen tulee olla vähintään 30. Aurinkolomamatkoille on syytä valita tätä korkeampi suojakerroin. Ihotautilääkärit suosittelevat, että kasvot suojattaisiin voiteella päivittäin. Suojan on katettava sekä UV-B- että UV-A-alueet.

UV-säteilyn ollessa korkealla tasolla, suojavoiteelle on erityinen tarve. Säteilyn tasosta eli UV-indeksistä tiedotetaan esimerkiksi Ilmatieteen laitoksen ja Forecan verkkosivuilla.

– Voidetta on syytä levittää riittävän usein ja jokaiselle auringolle alttiille alueelle. Huulten, korvalehtien, päälaen ja kämmenten suojaaminen saattaa helposti unohtua, Lipponen vinkkaa.

Myydyimmät aurinkovoiteet Tokmannilla vuonna 2024
(satunnaisessa järjestyksessä)


Mikä on suojakerroin eli SPF?

SPF eli Sun Protection Factor tarkoittaa aurinkosuojakerrointa, josta käytetään suomeksi myös lyhennettä sk. Suojakerroin tarkoittaa puolestaan sitä, kuinka kauan aurinkovoide suojaa ihoa UV-säteilyltä. Mitä korkeampi suojakerroin, sitä kauemmin suojavaikutus kestää.

SPF-numero kertoo, miten kauan iho saattaa kestää auringossa palamatta aurinkovoiteen levittämisen jälkeen verrattuna aikaan, jonka iho kestäisi ilman aurinkosuojaa. Jos pystyt esimerkiksi viettämään auringossa 10 minuuttia ihosi palamatta, suojakerroin 10 kymmenkertaistaa "luonnollisen suoja-ajan" eli pidentää sen 100 minuuttiin.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että kyseessä on pelkkä nyrkkisääntö. Todellisuudessa iho voi palaa lyhyemmässä tai pidemmässä ajassa eri vuodenaikoina, eri säissä ja jopa eri puolilla maailmaa.

Lähde: nivea.fi


TOKMANNI


Lisätietoa aiheesta:


Tiina Lipponen
tuoteryhmäpäällikkö
kodin pesu, siivous ja säilytys

puh. +358 20 728 5660
etunimi.sukunimi(at)tokmanni.fi



Puhelun hinta 020 7 -alkuiseen yritysnumeroon kiinteästä verkosta tai matkapuhelimesta soitettaessa on 0,0835 €/min + 0,1669 €/min (sis. alv. 24 %). Ulkomailta soitettaessa veloitetaan ulkomaanpuhelumaksu.


Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Yli 6 000 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 393 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 99 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.